ConsiderThis

inden du køber din nye hjemmeside

Hvad skal du vide før du køber en hjemmeside?

Der er mange hjemmesidebureauer og lige så mange forskellige priser.
Vi ser rigtig mange tilbud på hjemmesider i den meget billige ende og vi læser også ingredienslisten med godter der følger med… Det kan være, skræddersyet til din virksomhed. Nem at vedligeholde, lækkert design, mobilvenlig, brugervenlig, SEO Ready eller Basis SEO, gratis support og ofte med et begrænset antal sider.

Don’t do it!

Det er ingen hemmelighed at vi opfordre til at man IKKE kaster sig ud i en “alt for billig” løsning. Slet ikke en løsning med en binding hvor man får hjemmesiden til 0,- men skal tegne en form for supportaftale over to-tre år i stedet. Mange bliver tilbudt et katalog af ekstra pakker til SEO, markedsføring, Google annoncer mv. Pakker må ikke drive din indsats, de er ofte meget basale og uden reel værdi. Du skal i stedet få hjælp til at designe og udvikle en hjemmeside over tid der skaber mere forretning. En hjemmeside er i dag en af virksomhedens største Lead generatorer idet langt de fleste Lead’s løber forbi en hjemmeside før de beslutter sig til at købe eller tage kontakt også selvom de har lært dig at kende på LinkedIn. Så sørg for at der altid er en plan for hvordan trafikken skal håndteres.

I vores verden er hjemmesiden det største medie i den kontrolbare platform, altså der vi samler den trafik vi generere og hvor vi har de besøgende helt for os selv. Det er vigtigt at indholdet udvikles og udvides løbende. På den måde sikrer du en relevant og stærk hjemmeside over lang tid.

Der skal være fokus på det målgruppen rent faktisk søger information om. Ellers forlader de dig meget hurtigt igen og de kommer sjældent tilbage. Hjemmesiden skal også  understøtte den generelle markedsføringsindsats så den er en del af salgsarbejdet.

Se, hvis du køber en hjemmeside til 5000 kr. (ingen opstart, 5 sider, mobilvenlig mv.). Så kunne det her være et bud på de timer der bliver brugt.

  • Opstart med køb af domæne og host, hvis det ikke allerede er gjort: 2 timer + ca. 2000,- for domæne og server et år.
  • Indsamling af materialer som logo billeder osv. + grafisk arbejde: 6 timer
  • Gennemgang af tekster og overskrifter sammen med kunden: 1 time
  • Lidt frem og tilbage med billeder of den slags: 4 timer
  • Opsætning af hjemmeside base (Wordpres). Skabelon, plugins, bruger osv.: 4 timer
  • Design/opsætning af forside + CSS, menu og footer: 6 timer
  • Design/opsætning af undersider. Lad os bare sige 1 time pr. Side: 4 timer
  • Super hurtig test: 1 time


28 timer / 5000 kr. = en timepris under 200 kr. pr. time. Jeg er helt med på at der sidder freelancere og selvstændige med lave timepriser derhjemme, men ikke så lave. Derfor tror jeg også der bruges færre timer, altså så meget genbrug som muligt og ingen hjælp til selve indholdet. Så reelt set bliver der nok brugt 6-8 timer, altså samlet set, en dags arbejde så timeprisen nærmer sig 6-700 kr. pr. Time. Det er også mere realistisk men ikke meget tid til din hjemmeside!


HUSK at du ikke har brug for en hjemmeside fordi du SKAL… Det handler om at hjemmesiden skal gøre noget for forretningen og det kræver altså noget analysearbejde, nogle grundliggende tanker om lead-værktøjer og en bredere forståelse for din målgruppe(r), hjemmesidens SEO, en indholds- og udviklingsplan samt en generel brand- og markedsføringsstrategi. For hvor skal gæsterne komme fra? En ting jeg kan sige med sikkerhed… De kommer ikke af sig selv

Hvad betyder så det, der er med i tilbudet?


Skræddersyet til din virksomhed:

– Var det et sæt tøj ville det betyde at det sidder helt perfekt på dig og målene der syes efter er dine og kun dine. Men her betyder det nok mest at du får dit logo på, dine farver og det indhold du selv laver.


Nem at vedligeholde:
– Ikke det samme som vedligeholdelsesfri. Det betyder at hjemmesiden er produceret i eks. Wordpres hvor du selv kan logge ind og bruge værktøjer til at opdatere og lave nye sider uden at du skal kunne programmere. Så bare du har tiden til det og indsigt i hvad du skal opdatere er det fint nok.


Lækkert design:

– Det er en af min kæpheste nummer 1, for hvad er lækkert? Så det ligner Apple? Så det appelerer til målgruppens forventninger og gør dig attraktiv og tydelig genkendelig? Når det er så lækkert som du synes det skal være kan du så opretholde denne “lækkerhed” i nye sider du opretter eller opstår der en lille risiko for, at din hjemmeside begynder at rode i det visuelle udtryk? For ikke at nævne annoncer, brochure og andre medier… de skal vel også have samme “lækre” udtryk. Det er jo ikke fordi jeg synes noget skal være grimt, for det ved jeg nødvendigvis heller ikke hvad betyder. Men det skal forankres i brandets værdier og visuelle linje!

Mobilvenlig:
– Det er forventeligt da vi nu efterhånden har levet længe med begrebet Mobile first! Det betyder nok at designet er responsivt, altså noget de fleste hjemmesideværktøjer klare helt af sig selv, nok med lidt finpudsning. I min verden handler designet til den mobile enhed ikke om responsivt design, men mere om adaptivt design… altså at designe en hjemmeside rundt om den adfærd man har når man bruger mobilen, for det er ikke nødvendigvis den samme som på computeren. Der er dog en masse eksempler på, at mange virksomheder kan “nøjes” med en lille tilpasning.


Brugervenlig:
– Det er helt klart noget alle skal forvente, men med 4-5 sider kan det vel næppe ødelægges. Selvfølgelig skal det være nemt for brugeren at finde det de søger og foretage de handlinger de har brug for. Og tekster skal være nemme at læse og links skal virke. En gæst på din hjemmeside har nok en anden mission end du har. Du vil gerne have de skal tage kontakt, købe, melde sig til nyhedsbrev osv., hvorimod de fleste gæsters mission er, som udgangspunkt, at undgå de dele. Så hvad er planen for brugervenlighed?

SEO ready / Basis SEO:
– Jep, vi sørger for der er hakket af i den boks! Der findes ikke noget der hedder SEO Ready eller Basis SEO. Det svarer lidt til at der er klar til vandtilslutning, altså at der er en hjemmeside der kan arbejdes med. SEO er en meget langsigtet indsats som, hvis gjort med rette fokus, har stor positiv indvirkning på din hjemmesides performance over tid på bl.a. Google søgninger. SEO Ready er sådan lidt en skabelonforklaring på, at der er CSS og standard menupunkter som Google er “glade” for, men SEO sker IKKE af sig selv. Du skal regne med at en SEO indsats der virker koster en del tid og indsigt i mekanikken og du bliver aldrig helt færdig med det!


Gratis support:
– Gid det var så vel! Husk at “nyt” ALDRIG er dækket af support! Du kan også blive fanget i, at give ok til hjemmesiden men så vil du alligvel gerne have ændret et billede på forsiden og en lille tekst på en underside. Det bliver nu dækket af support eller den løbende supportaftale du betaler for hver måned. Hvis du skal have en løbende plan du betaler for hver måned, så skal det være en plan der er produktiv, hvor et bureau konstant arbejde med at implementere de nye tiltag i har planlagt sammen.


Uden binding:
– Det er godt og bedst. Nogle gange er det ok med en lille binding/aftale på 3-6 måneder hvis det styrke en mere generel indsats om at løfte virksomheden fremad. Aldrig gå med til en binding på flere år der primært afdrager en alt for dyr hjemmeside.

Forbered dig på mødet med hjemmeside-sælgeren!

Her er gode spørgsmål du kan stille inden du køber en ny hjemmeside. Og husk det er ikke fordi det skal være inkluderet i tilbudet, men det er godt at høre hvad man har tænkt af tanker og/eller kan rådgive med. Bliver det hele serveret som noget der er med i tilbuddet er det ikke noget værd!

  • Sikre i at jeg selv har adgang til server/administration så jeg også kan administrere E-mails ?
  • Domænet skal jeg selv eje!
  • Analyserer i min forretning og marked?
  • Ser i på mine konkurrenter?
  • Analyserer i min målgruppe(r)?
  • Udarbejder i en række målsætninger for hjemmesidens formål og succes?
  • Laver i en keyword analyse for at vi kan konstruere en hjemmeside med relevant indhold?
  • Beskriver i hvordan hjemmesiden skal støtte øvrige medier og implementerer vores generelle visuelle identitet?
  • Hvilke lead-værktøjer overvejer i at kigge ind i?
  • Selvom vi starter i det små, får jeg en udviklingsplan?
  • Laver i en content/indholds plan?
  • Opsætter i Google analytics i min egen konto?
  • Opsætter i Cookies?
  • Hvordan afrapporterer i trafikudvikling til mig? Og hvor ofte?
  • Hvordan sikre i fremdrift, hvis trafiktal ikke flytter sig væsentligt?
  • Skal jeg selv fabrikere indholdet til hjemmesiden?
  • Hvis hjemmesiden koster 0,- Hvordan finansierer i så jeres timer?

Ved at stille de her spørgsmål kan du bedre vurdere om du kan arbejde videre med leverandøren EFTER den første version af hjemmesiden er lanceret. Om det er reelle kompetencer der tilbydes. Er det ikke, skal du finde en mere solid leverandør der ikke laver fabriksfremstillede hjemmesider.

Virker “alt” derimod til at være inkluderet, så kan prisen umuligt ligge så langt nede og har formodentlig meget lille eller ingen værdi. Jeg håber det har givet stof til eftertanke og at du er blevet en smule bedre forberedt på mødet med din hjemmesideleverandør. Vi anbefaler gerne en leverandør.

Vi udvikler tit hjemmesider og web-koncepter i samarbejde med dygtige samarbejdspartnere. Er det en generel hjemmeside, designer og strukturerer vi. Vi analyserer og hjælper med at lave indhold samt lægger en strategi for markedsføringen af siden. Det er ofte en af vores dygtige partnere der opsætter hjemmesiden og sikre den kommer i drift.

Del denne artikel