Når man har en bagside, så kan man lige så godt bruge den på noget. Det har altid været et godt råd i kommunikationsbranchen. Og det har vi selvfølgelig fulgt, da vi i sin tid lavede vores visitkort. Få historien om visitkortet her.
Hvis vi har været så heldige at dele et visitkort ud til dig, så har du nok bemærket at vores bagside er lidt anderledes end normalt. Er det et forsøg på, at gøre visitkortet bare lidt sjovere? Ja, det er det!
Inspirationen til bagsiderne kommer fra et utal af møder som jeg, Allan, i sin tid har siddet med til. Det er kunder, projektledere, salg og marketing, chefer og dem der ellers briefer. Det er ofte efter disse møder, hvor alle er enige om næste step, at man oplever at forvirringen er total.
Alle mener det jo godt med gode idéer og inputs. Givet i den bedste mening i et forsøg på at skabe retning for et projekt og sikre at der kan eksekveres. Men med hvert bidrag følger der ofte en skjult besked, som vi har forsøgt at oversætte på visitkortene til din fornøjelse. Vi bruger humor, fordi vi godt ved, der ikke er langt fra den brief, der ofte stilles til den brief, der rent faktisk gør en kæmpe forskel, når man skal forstå målsætning, formål, opgave, kampagne osv.
Der er i alt seks forskellige kort:
#1/6: Tænk ud af boksen = Tænk lige noget andet og find så en løsning ingen andre har fundet på, som er ny og original!
I virkeligheden handler det om vi skal være flere til at definere boksen. Vi skal være flere til at nytænke og fælles om at komme med forskellige inputs. Men vi ved allesammen godt, hvad det betyder…
#2/6: Hvis det ikke skal være vildt og fancy. Så betyder det, at det er vigtigt, men brug ikke for meget tid på det!
Her handler det om, at budgetterne ikke må løbe løbsk . Det forstår vi godt. Men problemet med den kommentar kan være at den simpelthen begrænser idéudviklingen.
#3/6: Hvis brief’en lyder… ”Det skal være lækkert, knivskarpt, have kant, lidt bling-bling og må godt sige wow”. Så siger brief’en ingenting!
Der er vist kun en ting at sige: jaaaa….
#4/6: Tror x Synes / Antagelser = 0 input
Altså, nok ikke en formel, der holder i de matematiske kredse, men det handler at vi skal lægge vores egne personlige referencer på hylden, når vi skal tænke nyt – eller er der for mange forbehold og synsninger, om hvad vi kan lide og ikke lide.
#5/6: Idéer er aldrig gode eller dårlige. De er alle bare … idéer!
Alle der har arbejdet med kommunikation, kampagner, design og koncepter lige så længe som os, ved at der kun findes idéer. De er hverken gode eller dårlige – nogle passer bedre til formålet.
#6/6: Når man får helt frie hænder til at løse opgaven. Så betyder det… Bare det gøres hurtigt og så jeg bliver tilfreds!
Åh nej, ikke flere frie hænder! Oplever man at modtage en opgave med den instruks, så bemærk: det største kriterie for at løse opgaven med succes er hastighed… Altså, hvor hurtigt du kan finde noget tilsvarende, du har lavet før som var OK, og så ændre lidt på det.
Er det noget du kan genkende? Så er her en betragtning til dig:
Føler du dig presset til at give opfordringen, så spørg hellere ind til den proces, der er gået forud for arbejdet med at finde en løsning/skabe en idé. Måske er der barierer i forhold til økonomi, måske er der tvivl om den reelle problemstilling, måske har der ikke være tid nok til at arbejde med at finde en løsning.
Bed om at få genfortalt ideen og resultatet den skal skabe. Spørg ind til hvem idéen er fokuseret på (målgruppe). Stil spørgsmål tilbage: Kunne man? Hvad nu hvis…? Det åbner en dialog, og en mulighed for at skabe nye ideer på baggrund af arbejdet, der er lavet.
Det ved vi her hos ConsiderThis, og derfor er NEJ også et kæmpe fy-ord i vores kreative processer.
Vi kan også hjælpe dig med kreativt og anderledes content. Læs mere her