Hvis du ikke målretter din kommunikation til målgruppen, så rammer du forbi deres behov og nysgerrighed. Det betyder, du ikke er interessant for dem, og du forsvinder i mængden, og i sidste ende kan du risikere, de i stedet hopper videre til din konkurrent. Så skriv til din målgruppe!
Persona
Lav en persona. En fiktiv person, som repræsenterer din(e) kunde(r). Hav dem i mente, når du laver indhold. Du kan sågar printe den ud, og have den ved hånden. Så har du Hanne ved din side hele tiden. Det kan lyde lidt åndsvagt, men det gør det faktisk lettere at skrive til én i stedet for en masse.
Kom i gang
Det kan være svært at komme i gang med det der indhold til hjemmesiden, de sociale medier osv. Der skal laves en del, og det skal deles på tværs af platforme. Fat din pen (eller her i 2024 dit tastatur), og skriv alt det du gerne vil fortælle din kunde. Bare kom med det. Så har du pludselig en idéliste.
Hvor er de?
Der er stor forskel på, om din målgruppe er unge mennesker eller i gruppen 50+. De befinder sig på forskellige platforme, og tager informationer ind meget forskelligt. Det kan du blandt andet blive klogere på, når du laver en persona.
Inspiration
Det fint at have noget på hjertet, men se om du kan finde nogle trends, tendenser, aktuelle emner, som passer ind i din butik og målgruppe. Så rammer du ind i det de allerede snakker om eller hygger sig med.
Glem dig selv et øjeblik
Er du målgruppen 1:1? Nok ikke. Du kender den godt. Men husk, du er “eksperten”, og kan give dem viden. Alt du ved, ved de ikke. Så læg egne holdninger og meninger lidt til side. Det du ikke synes er interessant, kan være noget som målgruppen virkelig kan bruge.
Test, test og test lidt mere
When in doubt test it. En gang i mellem, så del anderledes indhold, skæv vinkel, nye farver og andet, du ellers ikke ville have delt. Nogle gange, så rammer man indhold, som fungerer, men som man havde afskrevet.
God arbejdslyst. Husk, du altid er velkommen til at kigge forbi til en kop kaffe – og blive klogere på målgrupper.