Her på bureauet hører vi tit:
“Jeg har den her hjemmeside-/markedsførings-/vækstaftale med en lang binding, som jeg ikke kan komme ud af, og det koster mig ret mange penge!”
Om det er en “dårlig” aftale, vil jeg ikke udtale mig om som sådan, men godt er det ikke altid. Som udgangspunkt behøver en lang binding ikke være dårlig. En lang dedikation vil helt sikkert give en god rabat. De aftaler vi referer til her er de aftaler hvor man helt åbenlyst betaler for meget og for længe for de ydelser man får. Hvor man føler sig snydt og fanget.
Det største problem med de lange bindinger er, at de ikke er fleksible eller fokuserer nok på at hjælpe den enkelte virksomhed. Når man i sin tid sagde ja tak til en løsning med lang binding, var det formodentlig, fordi budgettet og produktet lød attraktivt. Skræddersyet hjemmeside, SEO, løbende opdatering af indhold, annoncering og top placering på Google. Ved første øjekast kan det ligne en god deal med en rimelig billig opstart og så en ydelse hver måned. Men faktum er, at der formodentlig er tale om det modsatte af skræddersyet, og det største bidrag af den månedlige ydelse er afsat til afbetaling af hjemmesiden. Og det resterende beløb er så lille, at der ikke rigtig kan udvikles noget.
Resultaterne mangler, data ejer man ikke selv, og hver gang der skal ske noget nyt, tager det lang tid eller koster noget ekstra. I disse kontrakter har vi set priser for det, man må betragte som relativt statiske og standard hjemmesider, helt op til 50.000,- som afdrages med den månedlige ydelse. Vi har set bindingsperioder helt op til 5 år og endda mere. Men værst er nok, at setuppet er lavet således, at man ikke har adgang til sin egen annoncekonto eller kan tracke trafikdata på eksempelvis hjemmesiden. Der er måske lovet 2-3 timers konsulentydelse pr. måned, men det er virksomhedens egen opgave at bestille ændringer… Lad mig sige det en gang for alle: DET ER BUREAUETS OPGAVE AT SIKRE EN UDVIKLING, DER SKABER VÆRDI… og det skal være bureauet, der, sammen med virksomheden, udvikler en rød tråd, der skaber resultater på bundlinjen. Opgaven er jo aldrig en hjemmeside eller noget online annoncering. Opgaven er altid vækst, bedre position i markedet, udvikling og større omsætning.
Er alle så onde? Nej, bestemt ikke. Der er massevis af dygtige og reelle bureauer, der arbejder hårdt for virksomhedernes succes med reklame, markedsføring, SEO, content, SoMe, design mv. Men de er ofte dyrere, og kan desværre ikke betales med de penge, der allerede er brugt på en øv-løsning. Det kan ikke siges nok gange. Engager jer med et bureau, der tager jeres forretning oprigtig seriøst. Jeg siger ikke, man skal indgå i et ukritisk samarbejde med bureauerne, snarere det modsatte.
Brug os som dit grafiske bureau, din eksterne marketingafdeling eller din strategiske partner!
Hvad kan vi så gøre med bindingen?
Vil I gerne ud af en juridisk bundet aftale, men nægter de at sætte jer fri, så er der kun en ting at gøre. PRES, PRES, PRES.
I skal gøre alt, hvad I kan, for at de arbejder for jeres penge, stil krav og ytre jeres utilfredshed ofte. Det er også en god idé at søge hjælp ved siden af hos et mere familiært bureau, som rigtig gerne vil jer. Få hjælp til at udarbejde et krav om de data, I vil se hver måned, for eksempel trafik på hjemmesiden. Bed om månedlige rapporter for jeres annoncering, så I kan beregne en ROI. Få tjekket jeres SEO af et bureau med ekspertise, så I kan presse konsulenter til at skabe indhold, der løbende opdateres.
Hold møder med dem hver måned og bed dem udarbejde en plan for udnyttelse af de timer, der er til rådighed. Det lyder måske lidt tåbeligt, at man skal påtage sig rollen og bruge tiden som den meget krævende og irriterende kunde. Men enten får I mere ud af aftalen, eller også ender det med, at de bliver så trætte af jer, at de selv foreslår et brud.
Vi er lykkedes med at få kontrakter ophævet eller få retfærdigt arbejde for den lange binding ved at hjælpe med at presse på. Føler du dig låst fast i en “dårlig” aftale? Så lad os se, om vi ikke kan hjælpe dig.