ConsiderThis

Din digitale værktøjskasse

Holder du øje med dine konkurrenter?

Ja, det kan være irriterende at indse, men nogle gange gør de det bare virkelig godt. Man kan godt sidde med sådan en øv-følelse, når man ser det gode opslag, relevante annoncer eller velskrevne og visuelt stærke foldere. Men du skal tværtimod se det som en mulighed for at bruge det til din egen fordel.

 

 

For det kan jo være, at de har opfanget nogle tendenser, du ikke har endnu. Måske har de snakket med kunder og hørt nye problemstillinger, som dine kunder ikke har oplevet endnu. Eller de har oplevet ændringer i markedet på en anden måde end dig. Måske er der nye kundegrupper, du skal holde øje med, som søger på en anden måde end tidligere. Eller er der nye buzzwords, der fylder på kanalerne?

 

 

Du kan bruge det til at styrke din egen virksomhed og skille dig ud online – både visuelt og indholdsmæssigt. Så hold øje med dine konkurrenter!

Men hvor ser jeg egentlig, hvad mine konkurrenter laver? 

 

Du kan starte på Google. 

Søg på dem, deres kerneydelser, eller ord, du selv bruger i din virksomhed.

 

Og så kommer her to life hacks, som hjælper dig med at dykke ned i konkurrenterne på Facebook, Instagram og LinkedIn.

Life hack #1

Holder du øje med dine konkurrenter?

Metas Annoncebibliotek: Her finder du alle annoncer, der kører på Meta. Vælg Danmark og alle annoncer. Så søger du blot på din konkurrent eller en specifik service, og der åbner sig et arsenal af annoncer.

Life hack #2

Holder du øje med dine konkurrenter?

LinkedIns Annoncebibliotek: Samme koncept som ovenstående. Du søger på din konkurrents navn, nøgleord og vælger land og dato. Wupti, og velkommen til konkurrenternes annoncer.

For nylig lavede jeg content til en virksomhed. Her dykkede jeg ned i, hvad konkurrenterne lavede. De havde tydeligvis alle sammen læst præcis den samme whitepaper om, hvordan man skal lave digital markedsføring i den branche. Inspirationen, de havde hentet, var egentlig ret god. Men ALLE var ens. Fra tekster til grafik til video. 

 

 

Det content, vi lavede, havde det bedste fra tidligere data, konkurrenternes indsats og kundens egne erfaringer. Det passede derfor stadig til branchen, men det skilte sig bare ud og var målrettet kunder og potentielle kunder.

 

 

Nu er det bare at finde detektivluppen og notatblokken frem og dyk ned i det. God fornøjelse!

 

Og næste gang nogen spørger du: “Holder du øje med dine konkurrenter?” Så kan du svare: “Selvfølgelig!”

Husk, vi er her for at gøre dig mere synlig, mere relevant, mere husket – ja, faktisk bedre visuelt og online end dine konkurrenter. Tag endelig fat i os, så kan vi tage en uforpligtende snak.

Del denne artikel